S dieselovým motorom. Klimatizácia vo výbave vozidla.
Všimli ste si, že audiny hrali v Kobre 11 vždy zápornú úlohu? Na A4-ke z druhej ruky však nie je záporné takmer nič.
Audi vyšlo s generáciou B8 modelu A4 už v roku 2007, na náš trh sa však dostala až o rok neskôr a vo výrobnom programe sa udržala do roku 2015. Á-štvorka zastupuje typické hodnoty Audi, ktoré oceníte najmä v prípade jazdeného vozidla – precízne spracovanie, obrovskú paletu motorov a stabilné jazdné vlastnosti.
Postavená na platforme MLB, zdieľa značné množstvo komponentov s ostatnými produktami koncernu Volkswagen. A4-ka sa ponúkala vo verziách sedan a kombi – Avant, nechýbala ani A4 Allroad Quattro, určená aj na nespevnené povrchy. Konštrukcia A4-ky je príkladne robustná, nárazovým testom prešla dokonca dvakrát, z toho vždy s najlepším možným výsledkom.
Vďaka dlhoročnej výrobe máte na výber z naozaj rôznych motorov – od benzínových 1.8 TFSI s výkonom 118 kW, cez 2.0 TFSI s výkonom 132, resp. 155 kW pre pohon quattro, až ku 3.2 FSI so 195 kilowattmi, či vrcholnému „civilnému“ modelu 3.0 TFSI S4 quattro s výkonom až 245 kW. Neskôr pribudla športová verzia RS4 s osemvalcom.
Paleta dieselových agregátov sa spolieha na rôzne varianty motoru, z ktorých najrozšírenejšie boli prepracované 2.0 TDI s výkonmi 88, 100 105 a 125 kilowattov. Na výber bol aj dieselový šesťvalec 2.7 TDI s výkonom slušných 140 kW, alebo väčší 3.0 TDI s výkonom až 177 kW.
V rámci prevodoviek máte na výber klasický variátorový automat Multitronic, automatickú prevodovku s hydrodynamickým meničom Tiptronic či štandardnú, šesťstupňovú manuálnu prevodovku. Neskôr pribudol aj dvojspojkový automat S-tronic.
Facelift prišiel v roku 2011 a priniesol najmä obmenu techniky pod kapotou, jemnou zmenou však prešiel interiér. O niečo dramatickejšie boli zmeny na prednej časti vozidla – A4-ka dostala look svojej väčšej sestry A6 s prepracovanými svetlometmi s diódovou technikou.
Zmien sa dočkala aj zadná časť vozidla s novou optikou a dvojicou koncoviek výfuku. Objem batožinového priestoru zostal nezmenený – 480 litrov pre sedan a 490 pre kombi. Po sklopení sedadiel ale vznikne až 1 430 litrov objemu.
Audi A4 je predávané ako „najšportovejší sedan v triede“, realita je však niekde inde. Naozaj mu svedčia skôr diaľnice alebo priamejšie cesty, kde dokáže dokonale vyniknúť. Na kľukatejšie cesty sú tu skôr bavoráky či agilnejší Mercedes triedy C.
Ide však naozaj o vyspelý automobil, čomu nasvedčuje aj množstvo elektronických bezpečnostných asistentov. To však znemaná aj drahší servis a vyššie prirodzené náklady na údržbu auta.
Pri motoroch FSI/TFSI sa často vyskytujú vôle v rozvodovom mechanizme, čo môže mať pre motor fatálne následky. Môže sa tu tiež vyskytovať zvýšená tvorba usadenín karbónu, čo je problém, ktorý vzniká najmä pri používaní menej kvalitného paliva.
Pri dieselových motoroch nejde o nič, čo by sme si doteraz nepovedali – pri moderných dieseloch sa porúčajú filtre, EGR ventily a netesniaca olejová sústava. Dávajte aj pozor na to, či má auto dostatok výkonu – môže to znamenať, že vstrekovače budú čoskoro potrebovať výmenu. Čo sa týka prevodoviek, dávajte si pozor na presakovanie oleja, najmä u S-tronicu. Ostatné skrine nemôžu pri jazde trhať – je to znak, že najlepšie časy majú za už sebou.
Ak si dáte na tieto detaily pozor, Audi A4 sa vám odvďačí s gráciou nového auta. Pri pohľade naň by sme povedali, že nestarne, interiér je od svojho zrodu špičkou v triede a automobil jazdí skutočne precízne. Voľba fajnšmekra!