Focus tretej generácie dostal veľmi svieži vzhľad, globálnu stratégiu predaja a tým pádom aj veľmi odolnú mechaniku. Navyše, nie je drahý.
Vedieť o globálnej stratégii Fordu Focus III. generácie je podstatnejšie, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Dovtedy sa pod menom Focus predávalo niekoľko rôznych áut, vždy podľa kontinentu. Aby Ford ušetril náklady, predstavil v roku 2010 nový Focus, ktorý bol pre všetky trhy rovnaký. Ako nové auto tak musel čeliť niekoľkým kritizovaným kompromisom, ktoré sa však po rokoch pretavili na trhu ojazdených vozidiel do výhod. Je nimi napríklad nadpriemerná spoľahlivosť a odolnosť voči vonkajším vplyvom. Prišiel ako hatchback, kombi a sedan.
V ponuke boli dva benzínové motory s rovnakým objemom: 1,6 Duratec Ti-VCT v troch výkonových verziách 77, 88, a 92 kilowattov) a prepĺňaný Ecoboost v dvoch úrovniach výkonu: 110 a 134 kilowattov. Duratec neskôr ustúpil revolučnému trojvalcu 1,0 Ecoboost s výkonom 92 kW a dvojlitrový Ecoboost, vyhradený len pre model ST, mal 188 kW. Len nedávno prišla vrcholná verzia RS.
Ponuku dieselových motorov zastrešovali dva motory Duratorq: 1,6 s výkonom 70 a 85 kilowattov a dvojliter, ktorý mal tri výkonové verzie: 85, 103 a 120 kilowattov.
Prevodoviek bolo na výber hneď niekoľko – manuálna, automatická s dvomi spojkami aj s hydrodynamickým meničom.
Ford Focus získal v EuroNCAP päť hviezdičiek z piatich, pričom sa zaradil medzi bepečnostnú špičku triedy.
Prvá generácia Focusu si vo vnútri naozaj uletela, druhá bola zasa priveľmi konzervatívna. Tretia volí strednú cestu, aj keď niekomu nemusia byť tvary palubnej dosky veľmi po chuti. Nájdeme tu však materiály, ktoré sú na dotyk v poriadku, ergonómia je taktiež dobrá a aj miesta je tu dostatok. Focusy tiež bývajú dobre vybavené. Objem batožinového priestoru je menší, podľa prítomnosti náhradného kolesa to môže byť až 363 litrov pre hatchback, 490 pre sedan a 475 litrov pre kombi.
Ford Focus je známy vo svojej triede najmä ako auto určené pre šoférov. To sa v tretej generácii trocha zmenilo, jeho jazdné vlastnosti však už nie sú také vycibrené, ako doteraz. Opäť za to môže stratégia One Ford, ale napríklad aj použitie necitlivého posilňovača riadenia či väčšia nedotáčavosť. To sa však nebavíme o verziách ST a RS, ktoré jazdne patria na špičku aj naďalej.
Focus patrí vo svojej poslednej generácii k chronicky spoľahlivým vozidlám. Strach nie je nutné mať ani pri trojvalcoch, ktoré vedia aj v realite vydržať bez výmeny rozvodového remeňa až 200 000 kilometrov. Aj štatisticky sa Focus radí k najlepším. Dajte si pozor len na turbodúchadlá, či stav zadných pružín a tlmičov (najmä u kombi).
Ford Focus sa javí aj po rokoch ako dobrá kúpa. Má dobré jazdné vlastnosti, vyzerá sviežo, vnútri má miesto pre štyroch dospelých a ceny sú priaznivé tiež. Pričítajme nadpriemernú spoľahlivosť a hor‘ sa preň!