Prvá generácia Áčka sa napriek detským problémom vyšvihla na predajný Olymp. Druhá generácia rozhodne nezaostávala, len trocha vyrástla v každom smere.
Druhej generácii, uvedenej v roku 2004, zostala rovnaká koncepcia – sendvičová platforma s motorom vpredu naprieč a pohonom predných kolies – zlepšila sa však kvalita materiálov a dielenského spracovania. Ponúkala sa v troj- a päťdverovom prevedení, so širokou paletou motorov a puncom prémiovej značky. V roku 2008 prišiel facelift, tretia generácia prišla s podstatne iným zameraním až v roku 2012.
Pod kapotou bolo spočiatku na výber z niekoľkých motorizácií. Benzínové začínali na variantoch A170 – 1.7i (85 kW) a A200 – 2.0i (100 kW), neskôr sa k nim pridali verzie A150 – 1.5i (70 kW) a prepĺňaný benzínový motor A200 Turbo – 2.0 T (142 kW). Po facelifte bol pre A150 a A170 dostupný aj systém start-stop.
Pri turbodieselových motoroch si môžete vyberať medzi A180 CDI – 2.0 CDI (80 kW) a A200 CDI – 2.0 CDI (103 kW), neskôr pribudol dvojliter A160 CDI s výkonom 60 kW, ktorý sa po facelifte ponúkal aj s balíkom BlueEFFICIENCY. Vyrábala sa aj čisto elektrická verzia Áčka, E-Cell, ktorá sľubovala dojazd až 200 kilometrov.
Všetky motory fungujú s päť- či šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, dostupný bol aj klasický variátorový automat Autotronic.
Áčko prešlo nárazovým testom EuroNCAP v roku 2005 a odnieslo si 5 hviezdičiek z piatich.
Oproti svojmu predchodcovi Áčko vyrástlo a pôsobí omnoho stabilnejšie. Kolesá sú umiestnené v rohoch karosérie, čo sa prejavuje aj v interiéri – je tu viac miesta. Okrem toho nastal priam galaktický skok v kvalite použitých materiálov a dizajne interiéru, ktorý skrátka už nevyzeral ako hračka.
Batožinový priestor ponúka objem 435 litrov. So sedadlami sa však dá v Áčku čarovať a vybrať sa dajú všetky, okrem vodičovho, čo vytvorí celkovú kapaciu 1995 litrov. Poteší pravidelný tvar batožinového priestoru, relatívne nízka nakladacia hrana a výborný výhľad z vozidla vďaka vyššiemu posedu.
Vďaka nepodarenému losiemu testu prvej generácie dostala tá druhá do vienka prepracovanú zadnú nápravu, ktorá kombinuje modifikovanú tuhú nápravu s wattovým priamovodom a nesie názov parabolická. Funguje výborne, podobne ako predná typu McPherson. Každé Áčko tiež dostalo mechanicky ovládanú dvojstupňovú tuhosť tlmičov.
Vyhli by sme sa motorizácii 160 CDI, keďže napriek svojmu objemu ponúka podpriemernú dynamiku a ani spotreba neoslní. Občas môže potrápiť elektronika vozidla, najmä centrálne zamykanie, otváranie kufrových dverí, ovládanie okien, ukazovateľ paliva, trysky ostrekovačov. Na našich cestách dostáva zabrať aj podvozok, ktorého silentbloky si výmenu vypýtajú „plávaním“ na ceste a búchavými zvukmi. V ročníkoch 2005/06 sa môže vyskytnúť hrdza na spodnej časti dverí, na podbehoch kolies a spodnej hrane batožinového priestoru.
Pozor aj na prevodovky CVT/Autotronic, výmenu kľúčových hydraulických ventilov si prosí niekedy už po 100 000 km. Pri manuáloch dajte pozor, aby jednotka a spiatočka išli zaradiť ľahko. Ak nie, ruky preč. Pri benzínových motoroch môže potrápiť zapaľovacia cievka či vstrekovače, palivové čerpadlo. Vozidlá vybavené DPF filtrom treba občas prevetrať, jazdené len v meste sa vedia upchať a nasleduje drahý servis.
Ak ale hľadáte vozidlo, ktoré na malom pôdoryse poskytne veľa úžitkovej hodnoty, imidž prémiového auta a neprekonateľnú variabilitu interiéru, ste srpávne. Pridajte k tomu dobré jazdné vlastnosti a výborný výhľad, dajte si pozor na pár vecí a hor‘ sa na cesty!