Kompaktné MPV od Seatu prišlo síce troška neskôr, ponúklo však sympatický dizajn, dobré jazdné vlastnosti a kopu miesta.
Altea sa udržala na trhu dlhých 11 rokov, za čo vďačí predovšetkým správnemu mixu úžitkovej hodnoty, ceny a atraktívneho vzhľadu. Prišla na trh v roku 2004 a získala si ihneď veľký fanklub. Horšie na tom bolo sesterské Toledo, ktoré akoby mávnutím čarovného prútika stratilo všetku eleganciu. Aj preto na trhu vydržalo len do roku 2009. Altea ako ojazdenka je dobrá voľba, dajte si však pozor na motor.
Z benzínových motorov boli na výber prehistorický 1,6 MPI (75 kW) a priamo-vstrekový 2,0 FSi so 110 kilowattmi. V roku 2006 pribudol motor 1,4 16V so 63 kW, v lete 2006 prišliel variant FR s motorom 2,0 TFSI. V rovnakom roku pribudli aj agregáty 1,4 TSi (92 kW) a 1,8 TSi (118 kW) s možnosťou voľby sedemstupňového automatu DSG. Po facelifte v roku 2009 nahradil benzínový dvojliter novší – 2,0 TSi so 155 kW. V roku 2010 vypadol z ponuky motor 1,6 MPi, nahradil ho 1,2 TSi.
Z dieselových motorov sa spoliehame na koncernovú partičku TDi. Zo začiatku 1,9 TDi (77 kW) a 2,0 TDi (103 kW), doplnené neskôr o 1,9 TDi so 66 kW a 2,0 TDi (125 kW) v prípade variantu FR. Po facelifte dostal turbodiesel 2,0 TDi vstrekovanie common-rail a 1,9 TDi bola nahradená 1,6 TDi s common-railom, ktorá vyhovovala emisným limitom. Pribudla aj slabšia verzia CR motoru 2,1 TDi so 103 kW.
Altea prešla testami Euro NCAP v roku 2004 a získala plný počet hviezdičiek.
V interiéri nás čaká pár pozitívnych aj negatívnych prekvapení. Kladom je dobrý výhľad či volant, ktorý padne do ruky, medzi nevýhody by sme vedeli zaradiť palubnú dosku zhotovenú z neveľmi kvalitných materiálov. Ako by to nestačilo, jej tvarovanie je prinajlepšom nudné. Ergonomicky je však zvládnutý dobre. Sedadlá sú tvarované dobre a v zákrutách podržia.
Objem kufra je 409 litrov pre štandardnú verziu, po sklopení sedadiel narastie na 1 320 l. Predávala sa aj dlhšia verzia auta – Altea XL. Tá ponúkne až 532 litrov, resp. 1 604 po sklopení. XL-ko má oproti štandardnej verzii aj nižšiu nakladaciu hranu. Toledo má základný objem 500 litrov, po sklopení sedadiel narastá na pekných 1 440 l.
Podvozok je naladený dobre a poteší aj riadenie. Dobré jazdné vlastnosti sú skrátka devízou Seatu, čo sa ukazuje aj v absencii nedotáčavosti. Altea nerobí problémy ani s ťažkými dieselmi. Dobré sú aj brzdy, majú však trocha prudký nástup.
Altea je konštrukčne odolná, pohnevajú tiahla stabilizátora po cca. 200 000 kilometroch. Praskajú tiež žiarovky H7 a občas môže pohnevať chladenie a interface klimatizácie.
Veľa závisí od použitého motoru – pri atmosférických benzínoch hovoríme o skutočne húževnatom vozidle. Pri ostatných motoroch si dajte pozor na históriu a kilometre, resp. ich pôvod. Vyhnite sa motoru 2,0 TDi PD, ktorý bol náchylný na fatálne a nezriedka drahé poruchy, naopak jeho common-railový brat urobí svoju službu dobre. Výbornou voľbou je tiež motor 1,9 TDi PD či 1,8 TSI alebo 2,0 TFSI.
Seat Altea patrí medzi tie rodinné autá, ktoré si kúpite vtedy, ak nechcete prísť o zábavu za volantom, ale zároveň požadujete od vozidla aj vysokú úžitkovú hodnotu. Preverte si len jej históriu a kilometre a užite si jazdu!