Škoda Rapid prišla na trh v roku 2012 a našla si stabilné miesto na trhu – presne medzi Octaviou a Fabiou.
Automobilka Škoda na ňom vzkriesila tradičné meno škodoviek, i keď je nutné dodať, že tak urobila v trocha prenesenom význame. Pôvodný Rapid označoval skôr športové vozidlo, maximálne s trojicou dverí. Jeho poslaním je vyplniť dieru medzi malou Fabiou a príliš veľkou Octaviou a konkurovať autám ako Peugeot 301 či Citroën C-Elysée. V roku 2013 následovala verzia Spaceback, ktorá ponúka piate dvere s originálne vyriešeným presklením.
Pod kapotou pracovalo Rapidu niekoľko koncernových agregátov. Ponuka začínala neslávne známym trojvalcom 1,2 HTP (MPI) s výkonom 55 kilowattov. Motory 1,2 TSI mali valce štyri a ponúkali sa až v štyroch výkonových stupňoch – 63, 66, 77 a 81 kilowattov. Vrcholom ponuky bol motor 1,4 TSI s výkonom 90 kilowattov. Motory boli spriahnuté s päť- a šesťstupňovým manuálom, alebo sedemstupňovým DSG.
Pri dieselových motoroch je situácia opäť jednoduchá. Nájdeme tu jeden motor v dvoch výkonových stupňoch, 66 a 77 kilowattov. Tie mali k dispozícii len päťstupňový manuál, či v prípade prvého menovaného aj sedemstupňové DSG. Neskor sa však pridali aj agregáty 1,4 TDi s výkonom 66 kilowattov.
Rapid absolvoval nárazové testy Euro NCAP v roku 2012 a získal plný počet hviezdičiek, 5 z piatich.
Rapid predstavoval prvé auto od automobilky Škoda v úplne novom dizajnérskom jazyku z pera Jozefa Kabaňa. Vydarený zovňajšok pokračoval útulnou kabínou, príjemnými, nekonfliktnými jazdnými vlastnosťami a veľkým batožinovým preistorom. V kabíne boli použité niektoré lacnejšie materiály, čo sa nevyhlo vlne kritiky. Sú však dostatočne odolné.
A ako Rapid jazdí? So slabšími motormi sa môže jeho dynamika zdať obmedzená, dieselové motory sú zasa o niečo menej kultivované, ako by mohli byť. Jazda je tvrdšia, no sebaistá. Rapid je konštrukčne jednoduchý a a tak by ste mali spozornieť maximálne pri zväčšených vôľach či búchavých zvukoch spod náprav.
Celkovo je Rapid veľmi spoľahlivý automobil. Jedinou vynímkou však môžu byť žiarovky svetlometov, ku ním sa dostanete cez kryty podbehov. Problematický je aj DPF filter, uistite sa, či je ním auto vybavené a ak áno, tak či je na mieste, alebo či jeho vnútro nie je vybraté. Turbodiesel sa vám navyše oplatí skutočne len vtedy, ak jazdíte na dlhšie trasy. Trvajte tiež na servisnej knižke a pravidelnom servise.
Ak hľadáte jednoduché, dobre vyzerajúce rodinné auto, ktoré sa veľkosťou interiéru vyrovná starším Octaviam, no disponuje spoľahlivejšou a jednoduchšou technikou, je Rapid to pravé pre vás.