Passat je jednou z najrozšírenejších volieb medzi sedanmi strednej triedy. Naozaj si tento nenápadný stoj zaslúži toľkú pozornosť?
Passat je podobne ako Golf považovaný za premianta v svojom segmente – aj napriek faktu, že v mnohých porovnaniach je skôr drvivo priemerný. Jeho šiesta generácia B6 sa predstavila v roku 2005 na ženevskom autosalóne. O pol roka pribudlo kombi Variant a vo výrobe sa udržalo do roku 2010, keď ho nahradil faceliftovaný model B7.
Od Passatu B6 bolo odvodené aj príťažlivé, štvordverové kupé s označením Passat CC (Comfort Coupé) a úrovne výbavy od najchudobnejšej po najbohatšiu sa nazývali Trendline, Comfortline, Business, Sportline, Highline a Executive. Nárazové testy absolvoval Passat v roku 2005 a získal plný počet piatich hviezdičiek.
K dispozícii mal spočiatku známe motory 1.6i 8V (75 kW), 1.6 FSI (85 kW), 2.0 FSI (110 kW), 2.0 TFSI (147 kW). Spomedzi týchto štvorvalcových jednotiek potom vytŕčal jediný šesťvalcový agregát 3.2 FSI VR6 (184 kW), od ktorého bola odvodená aj najvýkonnejšia verzia R36 s motorom o štyri decilitre väčším. Neskôr pribudli motory 1.4 TSI (90 kW) a 1.8 TSI (118 kW), ktoré nahradili 1.6 FSI a 2.0 FSI.
Ponuku dieselov zastupovali evergreeny v podobe 1.9 TDI (77 kW), 2.0 TDI 8V (103 kW) a 2.0 TDI 16V s výkonom 103 kilowattov. Neskôr pribudla aj 2.0 TDI s 81 kW či 125 kilowattmi a na sklonku výrobného cyklu ste ho mohli dostať aj s 1.6 TDI a 77 kilowattmi.
Na výber boli päť- a šesťstupňové manuálne prevodovky či automatické Tiptronic alebo dvojspojkové DSG. Štandardne sa ponúkali s pohonom prednej nápravy, na výber máte aj pohon všetkých štyroch kolies pre 2.0, 3.2 a 3.6 FSI a 2.0 TDI (103 kW).
Interiér je poskladaný z kvalitných materiálov a určený pre veľmi širokú cieľovú skupinu, preto mu vieme odpustiť aj jeho strohosť. Passat ponúkal veľké množstvo príplatkovej výbavy, čiže na trhu nájdeme skutočne všakovaké exempláre. Miesta je tu všade dosť, len zadné stredné miesto je skôr núdzové.
Kufor disponuje objemom 485 litrov vo variante sedan, 513 pri kombi verzii. Po sklopení zadných sedadiel potom kombi ponúkne až 1 731 litrov. Vďačí za to aj inej platforme, ako u jeho staršieho bračeka B5.5, ktorý mal motor uložený pozdĺžne. Tu naopak máme k dispozícii panoptikum podstatne jednoduchších riešení – motor je uložený štandardne priečne, s uložením McPherson oproti predchádzajúcej lichobežníkovej náprave. Vzadu naopak nájdeme viacprvkový multi-link.
Zvýšila sa životnosť, zlepšila obratnosť vozidla a stúpla aj spoľahlivosť. Tu však musíme upozorniť, že Passat ponúkali so širokou paletou motorizácií, čo znamená, že miera spoľahlivosti sa pri rôznych modeloch môže veľmi líšiť. Ako najspoľahlivejšie sa javia benzínové atmosférické jednotky, či motory TFSI. Pri TSI môžeme rátať s uvoľňujúcou sa rozvodovou reťazou a veľké šesťvalce môžu potrápiť rozvody, sú však pomerne robustné.
Pri dieselových motoroch platí to isté – DPF filtre, EGR ventily a presaky oleja sú to, čo ich dokáže potrápiť najviac. Dbajte na plnú servisnú históriu vozidla a overený počet najazdených kilometrov. Pozor aj na kradnuté kusy – Passat je veľmi obľúbený v každej cieľovej skupine.
Ak hľadáte kvalitné, reprezentatívne a neutrálne vozidlo, Passat je pre vás to pravé orechové. Odporúčame najmä s common-railovým dieselom a manuálnou prevodovkou, či veľkým zamatovo znejúcim šesťvalcom!