Polo, teraz už predchádzajúcej generácie, vzbudilo po svojom predstavení vlnu nadšenia. A tá neupadá ani po rokoch.
Volkswagen Polo piatej generácie bolo predstavené v roku 2009 na ženevskom autosalóne a hneď si získalo priaznivcov. Prečo? Jeho vzhľad vsadil na úprimnosť a vyhol sa extravagancii predchodcu, rozum navyše pokračoval aj v interiéri vozidla, kde sme mohli nájsť množstvo príjemných materiálov, ale najmä dôkladné dielenské spracovanie. Polo si taktiež zachovalo kompaktné rozmery a príliš neporástlo. Na našom trhu sa ponúkalo sa ako troj- či päťdverový hatchback.
Základný trojvalec 1,2 MPI sa ponúkal v 6V verzii (44 kW) a silnejšej, dvanásťventilovej verzii, s výkonom 51 kilowattov. Ponuku najskôr uzatváral motor 1,4 16V s výkonom 63 kW, ktorý bol neskôr nahradený motorom 1,2 TSI s výkonom 66 kW. V roku 2011 prišla verzia Blue GT s 1,4 TSi so 103 kW a vypínaním dvojice valcov, v roku 2014 nahradili základné trojvalce úplne nové, litrové jednotky 1,0 MPI s výkonom 44 a 55 kW. Od roku 2010 tvoril vrchol ponuky model Polo GTI s výkonom až 132 kilowattov z motora 1,4 TSI.
Dieselových sŕdc tu pracovalo tiež niekoľko. Trojvalec 1,2 TDI sa objavoval len v úspornej verzii Bluemotion, ponuka pokračovala motorom 1,6 TDI so 66 kilowattmi. Neskôr oba motory nahradil nový, turbodieselový štvorvalec 1,4 TDI radu EA 288 dostupný v 55-, 66- a 77-kilowattovom prevedení.
V nárazovom teste obstálo Polo na výbornú, odnieslo si 5 hviezdičiek z piatich, aj napriek úspore hmotnosti o takmer osem percent.
Vnútri by ste našli typický Volkswagen – kvalitné materiály, príkladné dielenské spracovanie a najmä nepriestrelnú ergonómiu. Náladu môže pokaziť až priestor na zadných sedadlách. Ak má vodič niečo cez 190 centimetrov, nebude príliš jednoduché sa napasovať zaňho. Batožinový priestor pojme v základnom usporiadaní 280 litrov batožiny a po sklopení sedadiel nevznikne žiadny schod. Čo vznikne, je však priestor s objemom 962 litrov.
Polo však najmä dobre jazdí. Podvozok je zmesou komfortného odpruženia a istých jazdných vlastností. Poteší aj riadenie vozidla, o to viac v dynamickejšom GTI – škoda, že je k dispozícii len s automatom DSG.
Z motorizácii si dajte pozor len na prvé exempláre 1,2 TSI, ktoré trpeli na svoju komplexnosť a zložitý rozvodový systém. Ďalej vám odporúčame dať si pozor na modely vo vyšších výbavových stupňoch – tu sa naozaj šetrilo a najchudobnejšie verzie dostali napríklad podstatne menej výkonné žiarovky, či nemäkčenú palubnú dosku. Ustrážte servisnú históriu vozidla, pravidelné výmeny náplní a pri turbodieseloch pozor na podozrivé vibrácie, ťažšie štarty a zanesené EGR ventily či DPF filtre.
Zoberte ho s akýmkoľvek trojvalcom alebo turbodieselovou jednašestkou na dlhšie trasy, a odvďačí sa vám nenáročnou prevádzkou, chronickým nestarnutím a okrem skvelých jazdných vlastností si bude aj držať hodnotu. Jednoznačne dobrý nápad!