S dieselovým motorom. Auto s klimatizáciou. Tempomat vo výbave. Auto má ISOFIX, na pripevnenie detskej autosedačky.
V roku uvedenia bol Nissan Qashqai niečím, čo sme dovtedy nevideli a teraz to máme všade – mestuodolný crossover.
Nissan Qashqai sa predstavil na parížskom autosalóne v roku 2007 a svoju dobu vystihol geniálne. Ľudia potrebovali auto, ktoré bude veľkostne na úrovni nižšej strednej triedy, no bude mať aj nejaký ten plast a pár centimetrov svetlej výšky navyše. Potešila aj možnosť pohonu 4x4 či sedemsedadlový variant, predajom však pomohol aj sympatický vzhľad. Poďme sa naň pozrieť zblízka.
Z benzínových motorov boli na výber štvorvalce 1,6i (84 kW) a 2,0i (104 kW). Podobne ako pri dieseloch, slabšie z agregátov boli k dispozícii len s pohonom predných kolies a manuálom. Silnejší benzín mohol byť spriahnutý aj s automatickou prevodovkou typu CVT. Počas výrobného cyklu sa zmenil len motor 1,6i, ktorý dostal výkon 86 kilowattov.
Aj pri dieseloch sa spoliehalo najmä na dva motory – 1,5 dCi so 78 kW a 2,0 dCi so 110 kilowattmi výkonu. Zatiaľ čo však slabšia benzínová jednotka dostala päťstupňový manuál, tuto by sme našli šesťkvalt, v dvojlitri dokonca aj klasický, automatický. Na jeseň roku 2011 pribudol nový motor 1,6 dCi s výkonom 96 kW, dvojliter ale naďalej zostal vo výrobe, aj keď už len s automatom a pohonom 4x4 ako vlajková loď.
Testami Euro NCAP prešiel Qashqai v roku 2007 so ziskom plného počtu piatich hviezdičiek.
Jeho interiér je vypracovaný z kvalitných, no až na vrchnú časť palubnej dosky tvrdých plastov. Pôsobí však hodnotne. Odkladacích priestorov tu ale – najmä pred faceliftom – veľa nie je. Čo je však určite prednosťou tohto interiéru, je jeho priestrannosť. Po facelifte tiež prišla verzia Qashqai +2 s predĺženým rázvorom a ďalšími dvomi sedadlami.
Batožinový priestor poskytol solídnych 410 litrov v základnom usporiadaní a 1 513 litrov po sklopení zadných sedadiel, po ich sklopení však nevznikne rovná plocha. Qashqai +2 potom ponúkne ešte krajších 450, resp. 1 520 litrov. V sedemmiestnom usporiadaní však poskytne len provizórnych 150 litrov. Výhľad z vozdila nie je tak mestuodolný, ako by sa mohlo zdať, parkovacie senzory sú pre neskúseného vodiča skôr nutnosť.
Qashqai jazdí veľmi dospelo a jeho motory sú na túto úlohu dimenzované taktiež. Pokojnejším vodičom postačí aj benzínová jednašestka, pre náročnejších je tu dvojliter. Spotrebou sa príliš neodlišujú, pri pokojnejšej jazde rátajte u oboch so 7-8 litrami na sto kilometrov. Pri pravidelnej údržbe zostávajú dlho spoľahlivé.
Horšie je to ale s dieselovými motormi. Najmä pri nich v spoľahlivosti Qashqai trocha zaostáva za priemerom značky. Ak jazdíte často po diaľniciach, neberte slabšiu a krátko sprevodovanú 1.5 dCi, jedna-šesťka, ktorá prišla v roku 2011 je záživnejšou voľbou. 2.0 dCi je pre diaľničiarov rozhodne lepšia voľba. Tu sa spotreby pohybujú od 5,5 litra do 6 litrov.
Jednapäťkám odchádzali turbodúchadlá či ložiská a snímače kľukového hriadeľa, poruchy EGR ventilu sa často vyskytli tiež. Problémy s kľukovým hriadeľom malo zriedkavo aj 2.0 dCi z prvých ročníkov, oba motory s vyšším nájazdom potrápia vstrekovače a dvojhmotový zotrvačník.
Kusy, ktoré boli jazdené v teréne, často trpeli na čapy riadenia a uloženie spodných ramien silentblokov, v autách vyrobených od roku 2007 do roku 2009 sa vedeli ozvať aj všetky uloženia tlmičov či čapy predných ramien.
Ak hľadáte „holku pro všechno“, na Qashqai sa dá rozhodne spoľahnúť. Je sympatický, dobre jazdí a s pravidelnou údržbou zvládne veľa. Dajte si pozor na kusy jazdené v teréne, berte ho s dvojlitrami a hor‘ sa na cesty!